Forumdag 2016 te Blauforlaet

Maandag, 17 augustus 2015

Hallo visvrienden
Om aan dit evenement mee te willen doen, zal je moeten aanmelden als lid van het hengelsportforum ( dit is Gratis ) klik de volgende link aan en schrijf je in. www.hengelsportforum.nl

Aanmelden is super simpel, gewoon links bovenaan op registreer klikken.
Je krijgt dan een aantal invulvelden als naam ed. die je in moet vullen
bij de vraag over codewoord moet je Vul (dus met een hoofdletter invullen)
De rest wijst zich vanzelf en vergeet niet onderaan op het vakje te klikken dat je de forumregels hebt gelezen en accepteer.

Noteer zelf je gebruikersnaam en je wachtwoord omdat je die later nodig hebt om in te loggen.

Nadat het aanmelden succesvol is verlopen kun je dus inloggen op het forum en krijg je ook de wedstrijden ed. te zien welke anders niet zichtbaar zijn.
Hier kan een ieder aangeven dat ze mee willen vissen en zodra ik dat zie zet ik ze bij op de lijst van deelnemers en dan zijn ze vrijwel verzekerd van deelname.

Alhoewel het nog enige tijd duurt voordat de forumdag 2016 gehouden zal worden te Blauforlaet toch alvast wat informatie.

Tijdens de laatste forumdag aan het Belgische Bieswater is uiteraard ook de forumdag 2016 besproken en de mogelijkheden.
Hierbij kwam Oldenzaal ter sprake wat een erg mooie locatie was maar waar helaas alleen maar brasem aan de overzijde gevangen werd, Boer Hoes kwam ter sprake als zeer bijzondere locatie met erg vriendelijke mensen maar met als nadeel het hele stuk lopen, de slechte vangst en het beperkte aantal stekken en zo zijn er meer mogelijkheden aan de orde geweest.
Op de vraag "wat gaan we doen?" werd massaal aangegeven dat men wel een keer in Friesland wilde gaan vissen.
Sommige Belgen waren er al een keer geweest en wisten te vertellen dat het maar een half uurtje verder was dan Oldenzaal.
Vandaar dat er met de aanwezige vissers (vrijwel allemaal vaste bezoekers van de forumdag) besloten is om in 2016 naar Friesland te gaan.

Hier is door onze noordelijke vrienden al het nodige werk verzet, kortingen bedongen, data vastgelegd enz.
Vandaar dat ons deze week het bericht bereikte van "it giet oan" (Fries, letterlijk 'het gaat door' legendarische, vaak geciteerde woorden waarmee Henk Kroes, voormalig voorzitter van de Koninklijke Vereniging De Friesche Elf Steden in 1997 aankondigde)

In het noorden van Friesland ligt een prachtig water welke bij Lemmer begint als het Princes Margriet kanaal dat door een aantal Friese meren loopt en via Kootstertille en Gerkesklooster naar de Groningse grens bij Stroobos en daar verder gaat als het Van Starkenborghkanaal.
Een water met een breedte van tussen de 50 en 70m met een diepgang van zo’n 3m50 tot 4m90

Het kanaal wordt gebruikt door de beroepsvaart en ook voor de supporters zijn er tal van bootjes, boten en ook grote boten te zien, hierdoor is het als kayak- of boot bezitter dus wel even opletten. Als kantvisser heb je hier veel minder last van en profiteer je alleen van de voordelen. Door de vrij drukke scheepvaart is het water vrijwel continu in beweging en hierdoor is er altijd wel vis actief.

Bereikbaarheid
De bereikbaarheid van dit Friese kanaal is uitstekend. Het over grootste gedeelte van de oevers zijn prima bevisbaar en dus ook voor de kantvisser een prima kanaal, vrijwel overal kun je de auto achter je neerzetten en zijn er looppaden of steigers naar de waterrand.
De weg achter je wordt gebruikt maar wordt niet druk bereden.

Vissoorten
Het Prinses Margrietkanaal is een prima visstek voor verschillende vissers. Voor zowel de witvisser, karpervisser en de sportvisser die vooral op roofvis vist is het kanaal een prima viswater. Het Prinses Margrietkanaal kan met recht worden bestempeld als een van de beste viswateren van Friesland. Het water wat verschillende meren doorkruist herbergt een prima bestand aan witvis en snoekbaars. Vrijwel alle zoetwatervissen worden hier wel gevangen van voorn, winde, kolblei, brasem en pos tot snoek, snoekbaars en baars.
Een van de oorzaken voor de prachtige visbestand in het Prinses Margrietkanaal is dat hier vrijwel geen beroepsvisserij plaatsvindt en dat komt het visbestand merkbaar ten goede.

Vandaar dat dit kanaal al meerdere keren toneel is geweest van meer landen wedstrijden, Nederlandse kampioenschappen en Top Competitie wedstrijden.

De forumdag wordt gehouden op 2 juli 2016 en op 1 en 2 juli 2016 is er op de camping Blauforlaet voor ons een stuk gereserveerd waar wij onze tenten neer kunnen zetten.
Is de overkapping voor ons gereserveerd en mocht het koud zijn dan is ook de kantine gereserveerd.
Onder de grote overkapping is ruimte voor zo’n 25 personen en binnen nog een keer voor 20-30 personen.
Capaciteit van beide dus een kleine 40-50 personen dus dat moet toch wel voldoende zijn.

de camping vanuit de lucht

De vrijdagavond mogen we geheel zelf verzorgen (eten en drinken) waarbij we gebruik mogen maken de grote overkapping en de koeling.
Voor de mensen die er in de nacht van 1 op 2 juli willen overnachten is een speciaal tarief afgesproken van 5 euro (ipv. 12 euro) voor een tent met maximaal 2 personen. (elke extra persoon betaald het normale tarief van €. 3,50)
Voor mensen met een caravan is er een tarief afgesproken van €. 10,00 voor auto, caravan en 2 personen.
Men kan gebruik maken van de aanwezige toiletten.
Er is gratis wifi aanwezig.

Het eten moet nog verder worden ingevuld dus daar komt men nog op terug.
Het zal in ieder geval brood met Friejske Sukerbolle worden, tussen de middag brood met koffie ed. en wat warms en als afsluiting een maaltijd/BBQ oid. maar dat ging men nog uitwerken.

Tussen de middag blijven we door vissen en komt men met de bolderkar wat warms langs de waterkant brengen want er komt best flink wat plaatselijk verkeer langs (fietsers, tractoren enz.) en bewaking is gezien de afstand niet te doen want je zit echt minimaal 25 meter uit elkaar met riet ed. er tussen waarbij je moet gaan staan om er overheen te kunnen kijken.
De stekken zijn zo groot dat je er ook met 2 man kunt vissen en worden op de weg aangegeven met een gele punt.
Bij de camping zelf kunnen we links en rechts vissen zodat de afstand tussen de laatste stekken en de camping zo beperkt mogelijk blijft.
Een ieder kan zijn auto gewoon achter zich neer zetten zodat je niet met je spullen hoeft te sjouwen en de transportkar thuis kunt laten.

Er zijn al wat foto's van de locatie gemaakt maar die moeten nog bewerkt worden en volgen binnenkort.

Voor mensen die er al eens willen gaan kijken en vissen onderstaand het adres van de camping
Minicamping
Blauforlaet 30