Maart 2012 Bertus van Holland

Bertus van Holland, 49 jaren jong en getrouwd met Baukje.

Ben geboren in Utrecht maar snel verhuisd naar Zoelen, een mooi dorp in de Betuwe. In 1980 zijn we verhuisd naar het Noorden.
Sinds 1985 werkzaam bij Europrovyl te Augustinusga waar kunstof kozijnen geproduceerd worden. Hier ben ik voorman op de afdeling Specials.
Voor 1985 ben ik als loodgieter, elektricien en stallenbouwer aan de slag geweest.

Wanneer kreeg het visvirus mij te pakken

Ik ben begonnen met vissen toen ik ongeveer zes jaar oud was, samen met mijn vader, maar ben gestopt met vissen toen ik de meisjes interessant begon te vinden.
Ik heb het vissen in 1990 weer opgepakt na aandringen van Hans Schurer. Ben lid geworden van Visclub Nieuw-Roden. Ook ben ik voorzitter bij deze club geweest.
In 2008 ben ik gestopt met mijn andere hobby voetbal. Hierdoor kon ik toch meer wedstrijden vissen.

Waarom ik de viswedstrijden zo mooi vind

Vooral om de strijd aan te gaan met andere wedstrijdvissers. Ben zeer fanatiek, wil graag winnen maar gun het een ander ook. De gezelligheid en de sfeer vooraf en na de wedstrijd is belangrijk voor mij. Ook zit ik sinds 2011 in Team BKM Noord.

Een wedstrijd vissen

Ik begin dinsdag al met casters klaar te maken. Vrijdag voer klaarmaken, de visspullen bij elkaar zoeken en overleg met Hans en andere BKM-maten. Doordat Hans en ik al vroeg in het jaar wedstrijden uitzoeken weten we ook welke hengel(s) mee moeten.

Welke wedstrijden zijn mij het meest bij gebleven

Frieskampioenschap Feeder 2011, hier wist ik tweede in het vak te worden ondanks dat ik midden in het vak zat en er harde wind stond. De winnaar van deze wedstrijd was degene die eerste werd in mijn vak.
Viswedstrijd nabij Zuidhorn 2011, hier werd ik eerste van de dag met dik 27 kg.
Snertwedstrijd van Kootsterille 2011, hier werd ik vakwinnaar en tweede in totaal van de 175 man met minimaal verschil.

Favoriete viswateren

Van Harinxma kanaal
Dokkumer Ee
Prinses Margriet kanaal
Noord Hollands kanaal.

Hoeveel tijd en wat kost het

Ik mag graag experimenteren met nieuwe dingen en het uitzoeken daarvan. Ook zorg ik dat mijn materiaal in orde is, onderlijntjes maken en de hengels in goede conditie te houden. Als je het grote materiaal hebt vallen de kosten wel mee. Elke hobby kost geld en je kunt het zo duur maken als je zelf wilt.

Bertus van Holland

Ik geef de pen door aan Pieter Hoekstra