20-5-2017 FK individueel

Fries kampioenschap wedstrijdvissen

Bijna 90 sportvissers op een rij in heerlijk zonnig weer met een briesje in de rug. Sterk geconcentreerd met een 13 meter lange hengel, vissend vanaf hun indrukwekkend plateau op de vissteigers aan de Helomavaart. Turend naar hun ranke dobber om elk moment de winnende vis aan de haak te kunnen slaan.
Dit was het beeld tijdens de Friese Kampioenschappen wedstrijdvissen op zaterdag 20 mei langs de Helomavaart bij de Rottige Meenthe.
Dit jaar werd voor de eerste keer in twee categorieën gevist: ouder dan 55 jaar en jonger dan 55 jaar. Doordat het Nederlands Kampioenschap ook in deze categorieën wordt gevist kunnen de betreffende sportvissers zich tijdens het FK hiervoor kwalificeren.
Na de 4 uur durende wedstrijd wist in de jongste categorie Chris Wesstra vissend voor ‘HSV de Tjonger’ bijna 8 kg vis te vangen en is daarmee Fries kampioen 2017. Als 2e eindigde Roland Kromkamp eveneens van ‘de Tjonger’ met een gewicht van bijna 5 kg.

In de 55+ categorie werd er in drie vakken gevist. De vakwinnaar van vak A, Klaas de Vries van HSV it Stikelbearske (Wijnjewoude) wist de meeste vis te vangen; ruim 5 kg en ontving daarvoor het FK Kampioensbord. Vak winnaar C, Roelf v.d. Molen van HSV de Oanslach (Harkema) werd met 2,5 kg tweede en de derde vakwinnaar, Hilko Snip van HSV de Rietvoorn (Kootstertille), had slecht 33 gram minder gevangen.

In totaal wisten de 89 sportvissers ruim 136 kg tijdelijk uit het water te betrekken.
Na afloop van de wedstrijd werden de prijswinnaars gehuldigd in het Polderhuus te Munnikeburen.

De eerste deelnemers uit de uitslag hebben zich tevens geplaatst voor het Nederlands kampioenschap op 26 augustus in het van Harinxmakanaal bij Leeuwarden.

Uitslag 55-

Uitslag 55+