November 2011 Gooitzen Hager

Wedstrijdvissen

Wanneer ben ik begonnen?

Op de lagere school ben ik begonnen met vissen.
Met enkele vriendjes van school gingen we vaak vissen in de haven van het Prinses Margriet kanaal te Kootstertille alwaar ik mijn jeugd heb doorgebracht, ook visten we vaak in een heel klein vaartje genaamd Twijzelervaart alwaar we altijd veel voorntjes, baarsjes en stekelbaarsjes vingen.
Maar ja, echt gek is het niet dat ik vis als je vader en moeder ook aan wedstrijdvissen meedoen. Dan is de besmetting een feit.
Mijn vader was ook de penningmeester van visclub De Rietvoorn te Kootstertille.
Nu zit ik daar in de wedstrijdcommissie.
Dat mijn ouders goed kunnen vissen blijkt wel uit wat zij allemaal bij elkaar aan prijzen hebben gevist. Mijn moeder is ook wel eens Kampioen van Friesland geweest en daar doen toch een 200 wedstrijdvissers aan mee.

Maar toen ik een jaar of 15 was is het vissen na de achtergrond verdwenen en ging ik meer op stap en in de disco achter de meiden aan, daar heb ik ook mijn vrouw ontmoet waar ik mee getrouwd ben en 2 schatten van kinderen heb Nina 14 jaar en Indy 10 jaar.
Ben weer begonnen met wedstrijdvissen toen ik een jaar of 20 was, heb toen alles wat ik moest gebruiken om te wedstrijdvissen gekocht bij Bruins in Boxmeer dat was niet echt goedkoop.

Wat mij aantrekt in het wedstrijdvissen?

De competitie dat vind ik leuk, ik zou liegen om te zeggen dat ik niet voor de prijzen ga tuurlijk wel.
Tja, en iemand die iets wil bereiken moet ogen en oren de kost geven, of desnoods vragen hoe en wat.
Ook schrijf ik een kort verslag van een wedstrijd die ik gevist heb hier heb je in de toekomst plezier van.
En waar leer je het meest, elke week aan de waterkant tussen de wedstrijdvissers of ga eens kijken bij een van de grote wedstrijden of kijk eens naar vis programma op de tv.
Wil je meer weten over wedstrijden waar ze zijn kijkt u dan eens op www.wedstrijdvissen.nl .

Daarnaast vis ik ook in een team van Hengelsport SD v/d Meer te Kootstertille vanaf begin 2010 voor het Team Evezet – v/d Meer.
Die tevens zorgt voor uitstekend aas en voer en waar je alle benodigdheden voor de wedstrijdvisser kunt vinden, vrijdagsmiddags is het een waar feest bij SD v/d Meer waar veel wedstrijdvissers bijeen komen en er onder het genot van een bakkie koffie veel verhalen worden verteld en waar ook de tips worden gegeven.

Het vissen in teamverband is erg leuk zeker in het team waar ik in zit wij hebben geen geheimen voor elkaar en het is altijd gezellig ook als er eens wat minder wordt gevist.
Ook goede contacten met wedstrijdvissers van jarenlang het bezoeken van wedstrijden leer je heel veel vissers kennen, die voor en na de wedstrijd vaak even een praatje met je komen maken.

Een wedstrijd vissen?

Het meedoen aan een viswedstrijd het vroegtijdig opgeven voor een wedstrijd is van belang omdat er bij sommige wedstrijden niet meer mee kunnen doen dan bijvoorbeeld 100 of 150.
De week vooraf gaande aan een wedstrijd is het meestal weer het materiaal in orde brengen drogen en schoonmaken nieuwe lijntjes en onderlijntjes maken vrijdags natuurlijk naar de hengelsport zaak waar de maden, casters (verpopte maden), wormen en voer wordt gekocht voor de wedstrijd.
En dan is het s`avonds voer nat maken en het voer zeven en spullen in de auto zetten.
S`ochtends is het vroeg opstaan en naar de plaats van inschrijving gaan wat meestal een dorpshuis, hotel en of restaurant of kroeg is.
Na vermelding van jou naam en het betalen van het inleggeld wordt de deelnemerskaart gezocht en mag een nummer trekken welke genoteerd wordt op de kaart.
Loting is wel erg belangrijk kop en de eindplaats zijn meestal in het voordeel maar garantie is er nooit in de wedstrijdvisserij.
Meestal gaan ze ongeveer 1 ½ uur van tevoren naar het viswater alwaar de nummers bij het water staan zeg maar voor het gemak 1 t/m 100 vaak staan de nummers ongeveer een meter of 15 uit elkaar.
Aangekomen bij het nummer wat op jou kaart staat neem je plaats en ga je alles opbouwen zoals wij dat noemen dus alles klaarmaken hengels, vlonders enz.
Een wedstrijd duurt meestal 4 uur bij het begin signaal mag je beginnen te vissen en zwaar voeren en na 5 minuten 2è signaal einde zwaar voeren 3è signaal einde wedstrijd alles weer opruimen en wachten op de weegploeg na weging wordt alle vis weer terug gezet.
Weer terug waar je ook hebt ingeschreven worden de prijzen verdeeld.

Welke wedstrijden zijn mij het meest bijgebleven?

Het Nederlandse Kampioenschap in Hoogeveen 1994 waar ik 3è van Nederland werd en dat ik het podium op moest waar het Wilhelmus werd gespeeld voor een zaal met ongeveer 300 personen, ik heb er een mooi Delfsblauw wandbord aan over gehouden.
Ook ben ik zelf een keer Fries Kampioen geweest alweer zo`n mooi wandbord.
Met het team zijn we zelfs 3 jaar achtereen kampioen van Friesland geweest.
In 2004 NK bij ons in het PM kanaal 15è geworden en met het NK clubteams 2007 een 3è plaats behaald.
En wat ik geërfd heb van mijn ouders geef ik weer door aan mijn dochter Nina welke in 2010 Kampioen van Friesland is geworden bij de jeugd.

Favoriete viswateren

Dokkumer Trekvaart
Prinses Margriet kanaal
IJselmeer bij Korwerderzand
Hooivaart nabij de Tijnje
Workumer Trekvaart nabij Tjerkwert
Noord Hollands kanaal

Hoeveel tijd en wat kost het?

Als wedstrijdvisser en ook nog in het bestuur van de wedstrijdcommissie van HSV De Rietvoorn gaan er heel wat uurtjes van mijn vrije tijd in het vissen zitten het is zomaar een uurtje of 7 a 8 in de week.
Wat de kosten betreft goedkoop is het niet een nieuwe vaste stok van 13 mtr ben je al gauw een 1000 euro kwijt. Een beetje goede Feeder en of Match met molen ben je zo`n 150 tot 200 euro kwijt.
En dan nog elke week het inschrijfgeld ongeveer 10 a 15 euro daar komt nog het voer, casters, wormen en maden ongeveer 20 euro kwijt en je moet er ook nog even heen rijden dus op zo`n wedstrijddag is 50 euro al gauw besteed.

Mvgr. Gooitzen Hager

Ik geef de pen door aan Jan Grijpstra