9-11-2019 de Grondel

Verslag teamwedstrijd “de Grondel" op zaterdag 9 november 2019

Afgelopen zaterdag was het weer tijd voor de jaarlijkse teamwedstrijd van “team De Grondel". Deze wedstrijd werd voor de 9e keer gehouden, dit keer ook weer aan het Hoendiep waar in de omgeving van Enumatil 5 vakken van 12 deelnemers waren uitgezet. Toen ik s'morgens vroeg uit Oldemarkt vertrok, was het miezerig weer en ongeveer 4 graden. Maar hoe verder ik naar het noorden reed, hoe kouder het werd. Bij het verzamelpunt, dorpshuis de Rotonde in Niekerk, was het inmiddels onder de 0 graden en de autoruiten van de geparkeerde auto’s waren bevroren. Geen goed teken wat de te verwachten vangsten betreft, want de vis in het Hoendiep, waar normaal zelfs heel goed vis te vangen is, reageert erg negatief op deze koude omstandigheden. Ook de dagen ervoor was het koud geweest. Geen hele goede vooruitzichten dus voor de 12 deelnemende teams aan deze wedstrijd.
Na de loting en de koffie werd koers gezet naar het parcours en een ieder zocht zijn steknummer op voor de wedstrijd van 10.00 uur tot 14.00 uur. De temperatuur was inmiddels wel iets gestegen maar het bleef de hele wedstrijd aan de frisse kant met af en toe regen en voor een groot deel van het parcours een straffe zuiden wind dwars over het water.
De voorspelde verwachtingen bleken maar al te waar. De vis was moeilijk aan het azen te krijgen en de vangsten bestonden veelal uit een aantal kleinere voorns, bliekjes en baarsjes. Er werd sporadisch een brasem geland en degenen met zo’n bonusvis waren meteen spekkoper.
Na het eindsignaal werden de vangsten gewogen door de 5 weegploegen en werd de warmte van dorpshuis de Rotonde weer opgezocht voor de prijsuitreiking. De uitbaters hadden intussen weer uitstekend gezorgd voor een warme hap en een drankje. Dank daarvoor. Nadat alle uitslagen op een rijtje waren gezet kon er worden overgegaan tot de prijsuitreiking. De organisatie had 6 teamprijzen beschikbaar in de vorm van vleespakketten en hengelsport artikelen.

De uitslag:
1 team de Goudvisjes 18 punten (3, 3, 1, 8, 3) Ramon Ansing, Meindert de Boer, Noel Gulpen, Stefan Hooyman en Ramon Pasmans
2 team Garbolino/Graankorrel 21 punten (6, 10, 1, 1, 3) Rob Kuil, Anton Kuil, Peter Middel, Wouter Meulman en Martijn Smid
3 team H.S.V. Veendam/Winschoten 23 punten (6, 2, 4, 4, 7) Dick Kruise, Gert de Vries, Maikel Takens, Haiko Brouwer en Willie Kool
4 team Cresta/Sensas 24 punten (5, 7, 3, 2, 7) Fokke Visser, Jeroen de Boer, Menno Hoogsteen, Willem Raven en Jan Dikkema
5 team de Grondel I (6820gr.) 33 punten (10, 10, 1, 5, 7) Joop Zwart, Lieuwe Pander, Hugo Kuiper, Geert v.d. Meer en Egbert v.d. Kamp
6 team H.S.V. de Tjonger (5770 gr) 33 punten (2, 9, 12, 6, 4) Chris Wesstra, Auke Wesstra, Gert Timmer, Foppe Bergsma en Gerrit Ansing
7 team de Rietvoorn Kootstertille 36 punten
8 team de Grondel II 37 punten
9 team Jalving 39 punten (6340 gr.)
10 team Fiji 39 punten (5600 gr.)
11 team Meppen 39 punten (5330 gr.)
12 team H.S.V de Goudkarper 49 punten

Team “de Grondel” bekijkt nu de mogelijkheden om volgend jaar deze wedstrijd in september te organiseren.