Mei 2013 Ronald Nannings

Ronald Nannings

Wanneer ben ik begonnen?
Ik ben begonnen met vissen toen ik een jaar of 6 was. Ik kreeg een bamboestok van mijn opa en voordat ik het wist, ving ik drie mooie brasems. Later met vriendjes verder gevist, meestal achter mijn huis, een polderwater waar ik veel mooie rietvoorns ving. Ik viste vrijwel elke dag, mijn ouders werden er gek van, om maar te zwijgen over de maden. Totdat iemand van de visvereniging mij aansprak om eens wedstrijden te gaan vissen met de jeugd. Na een jaar van aanpassingen ging ik beter vissen en al snel plaatste ik mij voor een NK jeugd. Bij dat NK jeugd was ik kansloos omdat mijn bamboestok veel te kort was en het water veel te diep. Een Limburgse knaap, met veel materiaal en lokvoer, naast mij, liet mij alle hoeken van het Eemskanaal zien. Ik was zwaar teleurgesteld en huilend ging ik naar huis. Na een aantal jaar bij de jeugd stopte ik een paar jaar om de kroegen en West Friesland onveilig te maken. Omdat ik weer een (dood)schop kreeg van mijn zoveelste vriendin en toen ook het bier ook niet meer zo goed smaakte, kreeg ik opeens weer de (vis)kriebels. Ik begon in het vrije circuit en betaalde daar veel leergeld, maar ik leerde ook veel.

Wat mij aantrekt in het wedstrijdvissen?
Het competitie element trekt mij erg aan. Maar ook in tactisch vlak en het inschatten van de capaciteiten van je tegenstander en daarop anticiperen. Inmiddels vis ik al heel wat jaren en heb aardig wat kijk op de manier waarop veel toppers vissen. Ga je met hun tactiek mee, dan wordt je afgeslacht, maar zoek je naar je eigen kracht dan heb je zeker kansen.

Een wedstrijd vissen?
In gedachten vis ik de hele week. In een paar uurtjes maak ik mijn materialen in orde. Vroeger was dat meer, maar je wordt ouder en makkelijker. Ik vis gemiddeld één wedstrijd in de week, want ik vindt het net zo leuk om lekker alleen te vissen. Soms kan ik daar nog meer van genieten dan een wedstrijd. Uiteraard vis ik ook wel eens in team verband, dit zijn vissers die ik redelijk tot heel goed ken. We hebben geen vast team, maar een groep vrije hengelaars, "De vissende Desperado's" roep ik wel eens. Geen verplichtingen, een hoop lol en dan komen de prestaties als vanzelf. Na een aantal jaren in gesponsorde teams te hebben gezeten, heb ik toch een andere inzichten gekregen.

Welke wedstrijden zijn mij het meest bijgebleven?
Het EK in 2002 in Hermalle te België ik debuteerde toen als international. Vooraf was ik compleet afgeschreven, maar ik viste uiteindelijk een sterk toernooi.
De drie Nederlandse titels (2010,2011 en 2013) bij het NK clubs binnen vier jaar. Een gevolg van een ijzersterke samenwerking en veel gezelligheid.
De derde en zesde plaats bij de John Kooy vierdaagse in 2001 en 2013. Een meerdaagse wedstrijd waar zo'n beetje alle nationale toppers aan meedoen.
De team van het jaar wedstrijden vissend voor het team van de Hengelsportreus. Een team met allemaal tophengelaars, waar ik met trots op terug kan kijken.

Favoriete viswateren
- Noord Hollands kanaal
- Trekvaart bij Kollum
- Het Harinxmakanaal

Hoeveel tijd en wat kost het?
Zoals gezegd besteed ik sinds een paar jaar minder tijd aan het vissen. Ik ben gestopt als Topcompetitievisser klassiek, omdat er zonder aanwijsbare redenen, door Sportvisserij Nederland geen vooruitzicht werd geboden om mezelf te ontwikkelen. Wel vis ik dit jaar mee met de TC feeder, maar dat is voor de gein. Tegenwoordig zie ik vissen meer als een hobby en begeleid Stefan Hooijman in zijn ontwikkeling als jeugd international. De tijdsbesteding heb ik hier op aangepast, ongeveer 5 uur per week besteed ik aan de voorbereiding. Het uitgave patroon is aangepast en ging van 100 euro naar 50 euro per week.