Februari 2012 Hans Schurer

Wie ben ik?
Ik ben Hans Schurer, 49 jaar oud.
Binnenkort 25 jaar getrouwd met Ria. We hebben 2 zonen van 14 en 18 jaar.
In 1978 begonnen als machinaal houtbewerker maar toen de klad in de bouw kwam ben ik kaasmaker geworden. Eerst 20 jaar in Olterterp. Maar toen deze werd overgenomen door de Frico volgde al redelijk snel de sluiting. Op hetzelfde moment werd er een nieuwe kaasmakerij gebouwd in Heerenveen door Henri Willig uit Katwoude. Hier werk ik nu al weer meer dan 8 jaar.

Wanneer ben ik begonnen?

Vanaf de lagere school heb ik altijd gevist.
Ging toen ook wel eens logeren bij mijn oom Jan Maathuis waar ik heel veel van heb geleerd.
Op mij 24e ben ik pas begonnen met wedstrijden.
Ik heb heel lang alleen maar in clubverband gevist wat natuurlijk ook te maken had met het werken in ploegendienst.
Pas in 2008 ben ik serieus met de wedstrijdvisserij begonnen.

Waarom het wedstrijdvissen mij trekt?

Het is gewoon leuk om de strijd met elkaar aan te gaan. Even een praatje hier en een praatje daar.
Zit ik op een goed plek of niet. Kan ik vandaag de buren er af vissen of niet.
Sinds vorig jaar vis ik in Team BKM Noord. Vind het hartstikke mooi dat ik hier voor gevraagd ben.
Het brengt een boel gezelligheid met zich mee en je leert er veel van.

Een wedstrijd vissen?

De avond van tevoren altijd een heel ritueel. Voer klaar maken, maden zeven en de spullen klaarzetten. Casters maken laat ik altijd aan maat Bertus over die daar aardig bedreven in is.
Bertus en ik plannen onze wedstrijden meestal ver vooruit en weten dan ook welke wedstrijden we met de feeder gaan vissen of met de vaste stok.
Dan ‘s morgens naar de kroeg voor de loting. Dit is iets waar ik erg onhandig in ben.
Maar er kan maar 1 op kop zitten.

Welke wedstrijden zij mij het meest bijgebleven?

Nou, dit is toch wel de HAKO 2008, dat was de eerste serieuze wedstrijd waaraan ik mee deed.
Zit ik in het A-vak met redelijk wat toppers om mij heen en win ik gelijk het vak.
Dat was leuk binnenkomen. Daarnaast had ik afgelopen jaar een periode die ik ook niet gauw zal vergeten. In 6 wedstrijden achter elkaar maar 2 vissen gevangen.
En een lol dat mijn collega’s hadden.

Favoriete viswateren?

Van Harinxma kanaal.
Prinses Margriet kanaal.
Noord Hollands kanaal.
Friese meren.

Hoeveel tijd en wat kost het?

De tijd door de week valt wel wat mee. Als je het materiaal in orde hebt is het gewoon een kwestie van bijhouden. Wat kosten betreft zit er toch wel een boel geld in het materiaal.
Echter gaan de hengels en zitkoffers en dergelijke ook jaren mee als je er een beetje op past.
Ook is er tegenwoordig marktplaats waar je nog wel eens geschikt aan materiaal kunt komen.

Hans Schurer.

Ik geef de pen door aan Bertus van Holland.