Meerlanden wedstrijd

NEDERLAND WINT MEERLANDENWEDSTRIJD ZOET

We waren het bijna vergeten, maar afgelopen weekend heeft de Nederlandse ploeg bestaande uit Stefan Altena, Frans van Berkel, Meindert de Boer, Jan Grijpstra, Jack Valkenburg en Luc de Werd deelgenomen aan de Meerlanden in het Franse Courtavon. De Meerlanden is zo’n wedstrijd waar de aanstormende jongeren de kans krijgen om hun krachten te meten met vissers uit andere landen. Het zijn prachtige trainingswedstrijden om ervaring op te doen.

Op de eerste wedstrijddag gaf het Nederlandse team direct al zijn visitekaartje af. Qua aantallen wisten de Nederlanders veruit de meeste vissen te vangen van alle deelnemende landen en het hoogste vangstgewicht te noteren. Het feit dat de vangst voornamelijk uit kleine voorntjes bestond en de Luxemburgers wel de grotere vissen wisten te vangen, leverde de Oranje equipe een tweede plaats op achter het Groothertogdom. Die tweede plek werd echter wel gedeeld met de altijd hoge ogen gooiende Italianen en outsider Zwitserland.

Om de sterk vissende Luxemburgers te kunnen verslaan, moest de hele Nederlandse ploeg op dag twee excelleren. Dat werd een lastige opgave omdat de grote concurrent net als op dag één uitstekende nummers wist te loten. Dankzij een uitgekiende strategie en een topprestatie van de Nederlandse wedstrijdvissers werd het echter een ongemeen spannende eindstrijd. Zo wisten maar liefst vier van de vijf Nederlanders hun vak te winnen. De overwinning werd echter pas een kwartier voor tijd definitief veiliggesteld.

Na de vangst van diverse karpers in vak E door de concurrentie leek het gedaan met Jan Grijpstra, maar op het nippertje wist hij een karper van ruim vijf kilo te vangen. Deze vis bracht hem de winst in zijn vak en het team de zege.