Ziekte van Weil

Maandag, 12 januari 2015

Toename meldingen ziekte van Weil

In 2014 heeft GGD Fryslân 13 meldingen van de ziekte van Weil ontvangen. Normaal gesproken zijn dit er twee tot vier per jaar De toename van meldingen geldt niet alleen voor Fryslân. In heel Nederland zijn er dit jaar twee zoveel meldingen geweest als normaal. GGD Fryslân adviseert mensen die “griep” krijgen na intensief contact met oppervlaktewater of ratten om direct naar de huisarts te gaan. Het is belangrijk om de ziekte van Weil zo snel mogelijk te herkennen en te behandelen.

Wat is de ziekte van Weil?
De ziekte van Weil (leptospirose) wordt ook wel de rattenziekte genoemd. De belangrijkste verspreider van deze infectieziekte is de bruine rat. Andere verspreiders zijn onder andere muskusratten, veldmuizen en huisspitsmuizen. De infectie ontstaat door contact met water dat door urine van deze dieren is besmet of via intensief contact met besmette dieren. Dit is bijvoorbeeld mogelijk door te zwemmen in het buitenwater. Daarnaast kunnen mensen met een agrarisch beroep de infectie oplopen. Rattenvangers lopen natuurlijk een hoog risico. Via wondjes in de (weke) huid en de slijmvliezen, komt de bacterie het lichaam binnen. Vervolgens verspreiden ze zich in via het bloed naar de organen. Als er op tijd met een behandeling wordt begonnen, herstelt de patiënt meestal volledig.

Wat zijn de ziekteverschijnselen?
Wanneer een persoon in contact is geweest de bacterie, treden na twee tot dertig dagen de eerste ziekteverschijnselen op. Meestal ontstaan de klachten na zeven tot twaalf dagen. De ziekte begint met een plotselinge hoge koorts (39-40 graden Celsius). Het lijkt eerst vooral op griep: koude rillingen, rode ogen, buikpijn, braken en spierpijn. Er is vaak ook sprake van ernstige hoofdpijn. Spierpijn in de kuiten is een kenmerkende aanwijzing dat het om de ziekte van Weil kan gaan. Wij zien dit slechts bij 15% van de patiënten. Bij ongeveer de helft van de ziektegevallen treedt geelzucht op. Dit gaat vaak samen met een verminderde urineproductie.
Onbehandeld kan de ziekte van Weil fataal verlopen.

Hoe wordt de ziekte van Weil behandeld?
De ziekte van Weil wordt behandeld met antibiotica. Hierbij is het van belang dat de behandeling zo spoedig mogelijk start. GGD Fryslân adviseert mensen die griep krijgen na intensief contact met oppervlaktewater of ratten om direct naar de huisarts te gaan.