Watersportdorp Kollum

Zondag, 2 maart 2014

KOLLUM

De werkzaamheden zijn begonnen om Watersportdorp Kollum te realiseren. Firma Kloosterman en Sietzema zijn druk bezig met rooien van de bomen. Ook de groenvoorzieningen op het eilandje en langs het water wordt verbeterd. Op dit moment is er sprake van ‘rommelig groen’.

De beplanting is te dicht begroeid en er is vanaf de wal nauwelijks contact met het water. Door het groen lopen enkele smalle wandelpaden. Met name op en rond het eiland geeft het dichte groen ’s avonds een onveilig gevoel. Het plan is om een aantrekkelijke groene zoom aan te leggen en een parkachtige geheel te creëren. Met de brede fiets/voetpaden zal het een prettig verblijfsgebied worden voor de watersporters en omwonenden.Voor Kollum Watersportdorp is twee miljoen euro beschikbaar gesteld

Met de twee miljoen euro wil de gemeente Kollumerland c.a. de bereikbaarheid van Kollum als watersportdorp verder verbeteren. Na de investeringen in onder andere de haven en het havengebouw wordt de brug in de Tochmalaan verhoogd en de vaarroute aan de noordkant van het dorp aangepakt. Er komt onder meer een eiland met aanlegvoorzieningen en de vaarroute wordt uitgediept. Hierdoor kan de regiofunctie van Kollum voor haar verzorgingsgebied in stand worden gehouden en versterkt. De relatie met de diverse vormen van landrecreatie wordt door de ontwikkeling van walvoorzieningen zo optimaal mogelijk geïntegreerd.

Volgens wethouder Jelle Boerema moeten de investeringen er toe leiden dat er meer toerisme naar Kollum komt. ,,Het zorgt voor een versterking van de regiofunctie die Kollum nu al heeft. In het afgelopen jaar heeft het dorp al geprofiteerd van de investeringen die er zijn gedaan.