December 2013 M. Gaasendam

Achternaam : Gaasendam
Geboortedatum : 17 september1984

Even Voorstellen:
Woonachtig in de stad Groningen, vriendin, nog geen kinderen en werkzaam in de vastgoedbranche div. administratieve werkzaamheden. In de drukke zomermaanden ben ik bij Titus Blom Hengelsport te vinden.

Wanneer ben ik begonnen:
Er eigenlijk ingerold via de jeugdafdeling van HSV Harkstede –Scharmer. Toen er uiteindelijk geen (stek) clubwedstrijden bij mijn club werden georganiseerd ben ik sinds 2010 veel vrije wedstrijden gaan vissen.

Wat mij aantrekt in het wedstrijdvissen:
Van wedstrijdvissen leer je enorm veel. Ik vind het leuk dat je door meer kennis van het water, technieken en visdisciplines je het steeds beter kan doen op een wedstrijd. Het gaat mij eigenlijk dus om het hele proces. Uiteraard gaat er ook nog genoeg fout maar dat hoort er natuurlijk ook bij.

Wat doe je allemaal voor dat je een wedstrijd gaat vissen:
Ik heb eigenlijk een chronisch gebrek aan tijd als het gaat om voorbereiden. Dit komt omdat ik in een stadshuisje woon en thuis geen ruimte heb voor mijn spullen en deze dus elders moet klaar maken. De vrijdagavond word dus tot in de late uurtjes besteed aan voer/aas en materiaal.

Verbeteringen van wedstrijdvissen in Nederland:
Er is nog veel ruimte voor verbetering binnen het wedstrijdvissen in Nederland. Ik zou graag zien dat de elektronische loting die geld op veel federatieve wedstrijden word vervangen door een loting met de hand. Ik weet dat men in Friesland dit al doet. Het is te hopen dat ook in Groningen/Drenthe dit word doorgevoerd.

Ook het stek uitzetten tijdens TC wedstrijden blijkt nogal eens problematisch te zijn. Qua organisatie zou men veel kunnen leren van de organisatoren van al die grote wedstrijden zoals die van o.a. HSV de Rietvoorn Kootstertille. Uitmeten en markeren (ruim van te voren) kan al wonderen doen.

Tja en tot slot zou ik ook graag in Groningen wat meer van die mooie steigers zien zoals ze in Friesland op een aantal wateren hebben.

Welke wedstrijden zijn mij het meest bijgebleven:
De John Kooij vierdaagse van dit jaar denk ik nog wel eens aan terug. 4 wedstrijden op de Oude Rijn waarvan ik 3x een 4 in mijn vak wist te vissen en een 7. Ik had op nog nooit op dit water gevist en het was uitermate koud dit voorjaar, met daarnaast een sterk deelnemersveld was ik wel blij met de goede eindklassering. Grote wedstrijden aan het Noord-Hollandskanaal heb ik wel gewonnen met 25 en 29 en zelfs 46 kilo, je hebt dan een fantastische dag maar uiteraard moet de vis er dan ook wel zitten om ze te kunnen vangen.

Welke wedstrijd wil ik graag winnen:
Dat zijn er genoeg. Maar hoe stom het ook klinkt, graag zou ik nog eens een ‘blauw bord’ willen winnen.

Favoriete discipline/hengel:
Het vissen op bliek en kleine brasem met light feeders (picker) vind ik erg leuk werk. In het lichte feederwerk steek ik dan ook veel tijd. Favoriete stokken hiervoor de peter v/d willik 3.50 light feeder en als allerkleinste broertje van het gezelschap heb ik een team daiwa 10ft hengeltje.

Welke wedstrijden doe ik graag aan mee:
Ik vind de kleinere lokale wedstrijden wel z’n charme hebben zo heb ik van HSV Excelsior een hele leuke wedstrijd gevist bij Yde de Punt, van HSV Finsterwolde was het Hondshalstermeer een prachtig decor en was de wedstrijd van HC Winneweer dit jaar een primeur maar erg gezellig en bovendien in een omgeving waar ik ben opgegroeid.

Ook de talloze wedstrijden in Friesland van de HSV Rietvoorn of bijvoorbeeld HSV Makkum vind ik heel erg mooi om mee te vissen.
Favoriete viswateren:
Noord-Hollandskanaal Spijkerboor / Noord-Willemskanaal /Workummertrekvaart/ Tjonger

Hoeveel tijd en wat kost het:
Oei, ik zou eigenlijk zeggen veel te veel geld. Ik durf ook geen lijst te maken van de jaarlijkse uitgaven. Maar als je eenmaal de basis van je hengelsportuitrusting hebt dan zitten de grootste kosten toch in aas en voer. Qua tijd? Menig uurtje…

Favoriete aas: Wormen, casters, maden

Met wie zou ik wel eens willen vissen:
Will Raison (engelse topvisser). Ik heb hem afgelopen zomer aan het werk mogen zien toen ik het WK Zoetwatervissen in Polen bezocht. De man had meer weg van een machine dan een wedstrijdvisser, 47 mooie vissen in een uur tijd, en dat met een onwaarschijnlijke souplesse, ongelooflijk.

Mijn grootste concurrent:
Eigenlijk heb ik alleen collega’s. Ik denk dat bescheidenheid een eigenschap is van een goede wedstrijdvisser. Niet met je resultaten te koop lopen via social media, doe gewoon elke keer lekker je best. De erkenning krijg je sowieso wel van je collega vissers als je goed vist.

Verder wil ik nog mededelen:
Hoewel ik niet weet wanneer en/of dit stukje geplaatst zal worden wens ik alle mensen een vrolijk kerstfeest en een gelukkig en visrijk 2014

Michiel