School Cursus

Visles op school.

Elke basisschool in Nederland kan zich aanmelden voor een visles op school. Aan de visles zijn voor de school geen kosten verbonden en alle benodigde materialen nemen wij zelf mee. Van de school wordt alleen verwacht dat zij een klas met enthousiaste leerlingen levert.

Het programma bestaat uit ruim een uur biologie - de visles. De vislessen en het lespakket zijn gericht op de groepen 7 en 8 van de basisschool. Ook scholen voor bijzonder onderwijs komen in aanmerking: in overleg kunnen we dan kijken welke groepen les krijgen en eventueel het niveau aanpassen.

Met de visles komt aan bod welke vissen in Nederland leven, hoe groot ze worden, wat ze eten, hoe ze onder water kunnen ademen en allerlei visvragen die de kinderen zelf bedenken. Hoe groot is de grootste vis die je in Nederland tegen kunt komen? Wat is een blauwneus? Hoe oud kan een snoek worden? Hoe planten palingen zich voort? Op die vragen krijg je antwoord in de visles van Sportvisserij Nederland.

Bij de visles krijgt iedere leerling een lespakket van Sportvisserij Nederland, dat bestaat uit een leuk en leerzaam werkboek en een drietal zoekkaarten over waterplanten, waterdiertjes en vissen. Met het werkboek kan de leerkracht met de leerlingen nog een aantal lessen aan de slag.

Vissen met de klas.

Als de visles 's ochtens is dan kunnen we 's middags gaan vissen. Het vissen kan ook op een later tijdstip gebeuren.
Je hoeft geen hengel mee te nemen alle hengels liggen al klaar aan de waterkant. Voor aas en lokvoer wordt ook gezorgt.
Het enige wat je mee hoeft te nemen is een emmer voor water om de handen nat te maken en om de gevangen vis even te bekijken. Een doekje om je handen schoon te maken is ook handig om mee te nemen.

Met hulp van de ouders of vrijwilligers van de plaatstelijke hengelsportvereniging gaan we in kleine groepjes vissen.

Maar eerst spreken we af dat we respect voor de natuur hebben, de vissen voorzichtig zullen behandelen en weer terugzetten en dat we geen rommel achterlaten.

kijk voor meer info

www.visseninfriesland.nl of www.sportvisserijnederland.ml