Februari 2013 Koos Snip

Koos Snip

Geboren, 24-11-1950,en getogen in Nuis. Over de grens ja!
Reeds op jeugdige leeftijd aan het vissen in het Oude diep of de Jonkersvaart.
Paling of witvis. Op een dag in het Oude diep allemaal karpertjes (ze hadden er duizenden laten zwemmen) gevangen en vol trots een kleine emmer vol mee naar huisgenomen. Moeder was echter niet blij met zoveel eten en ik heb ze laten zwemmen in een “sloot” bij ons huis.
Vanaf een jaar of 15 mee met visclub Nuis/Niebert. De bus vertrok altijd ’s morgens heel vroeg naar Friesland. Heeg, IJlst, Woudsend etc. etc. Wegen en tellen bij de bus. Ik had ook een stuk of vijf vissen gevangen waaronder een hele dikke brasem. De bus stond niet ver van mij vandaan en ik hield het leefnetje steeds in het water om ze levend te houden. Bij weging sprong de vis steeds uit de weegschaal wat niet werd getolereerd en dus schold men mij uit. Direct het lidmaatschap opgezegd en nooit meer mee geweest. Vissen in Westergeest in cafe Foestrum de loting en prijsuitreiking. Ik met mijn klein stokje ving 1 brasem van 48 centimeter een halve centimeter te kort anders had ik een mooie Franse slingerklok gewonnen, het werd een handdoek. De eerste prijs van de verloting (schemerlamp) ging wel mee naar huis.
Vissen met het buurtschap “Fossemalaan” Vrouwen en een caravan mee. Kregen onder de wedstrijd een kopje en soep geserveerd. Na afloop bij de caravan een borreltje en een hapje. Leuke vismorgens.
Snoeken in De Deelen. Heel veel snoek, maar wel levend aas.
De aardigheid ging er wat vanaf en ik ben gaan kaarten. Heel veel kaarten, klaverjassen! Tot mijn broer een koppelmaat nodig had. Nou dan moet ik maar mee. En de liefde voor het vissen was weer daar. Veel wedstrijden, gemiddeld 3 in de week.
Favoriete wateren: Tussen de meren Giethoorn, West Friese vaart bij Medemblik, Nieuwe vaart bij Tijnje, Amsterdam Rijnkanaal. Meestal geen wateren voor de vaste stok. Mijn materiaal is niet je van dat en het meeste is gekregen. Toch, op aanraden van mijn broer een 13 meterstok gekocht en een verrekijker om de dobber waar te nemen.
Voer haal ik bij Sake v/d Meer te Kootstertille en daar doe ik het mee. Wat maden en casters er door, klaar is kees. Ik maak mij er niet zo druk om. Plezier in het vissen staat voorop.
Hoogtepunten: West Fries kampioen individueel, eerste bij een koppelwedstrijd 67 kilo in het zelfde water bij Medemblik. Vakwinnaar bij de shakespear tweedaagse in het Eemmeer. 2e Bij een wedstrijd van Gorredijk met in totaal 82 vissers.
Nu ben ik lid van Voorwaarts Drachten en De Rietvoorn Kootstertille, sublid van Westergeest en De Schele Pos uit Tolbert. Vis met veel plezier tijdens de wedstrijden van deze verenigingen. Vooral de sfeer bij De Rietvoorn is altijd goed te noemen.
Ik blijf vissen zolang het gaat.

Tot ziens aan het water!!! Koos Snip