December 2011 Jan Grijpstra

Wanneer ben ik begonnen?

Ik vis al zolang als ik mij dat kan herinneren.
Ik geloof dat ik mijn eerste voorntje op mijn vierde in een schepnetje heb gevangen.
Van het één kwam het ander. Van de jaarlijkse viswedstrijd van de buurtvereniging naar de jeugdwedstrijden van HSV Kootstertille. Van daaruit naar het FK en het NK Junioren.
Ook dat bleek wel aardig te lukken en al snel zat ik bij de jeugd in de WK-ploeg.

Wat mij aantrekt in het wedstrijdvissen?

Wat mij zonder meer het meest aantrekt in het wedstrijdvissen is het competitie-element.
Meer vangen als iemand anders, simpel gezegd. Zowel de vis als de tegenstanders te slim af zijn.

Naast de competitie is wedstrijdenvissen ook een sociale aangelegenheid. Vaak tref je continu dezelfde gezichten en daar bouw je dan toch een soort van band mee op.

Een wedstrijd vissen?

Een wedstrijd vissen is voor mij een doorlopend proces. Dag in, dag uit ben ik met het vissen bezig. Van tuigen en onderlijntjes knopen tot casters kweken en verse de vase scheppen.
Maar ook tactiek en strategie uitstippelen in overleg met het Sensas-Team gaat altijd maar door.
Voor wedstrijden die voor mij erg belangrijk zijn, zoals Topcompetitie of Team van het Jaar, probeer ik ook altijd nog één of twee keer te trainen. Tijdens dergelijke trainingen probeer ik er vooral achter te komen op welke afstanden en dieptes de meeste vissen te vangen zijn.

Welke wedstrijden zijn mij het meest bijgebleven?

Eigenlijk te veel om op te noemen, ik beperk me tot vijf:

WK Junioren in Portugal – Dit omdat dit mijn eerste WK was en wij toen vierde zijn geworden

Meerlanden wedstrijd in Florence – Dit omdat we daar gigantische meervallen en karpers aan de vaste stok vingen

Meerlanden wedstrijd in Kootstertille – Dit omdat dit een “thuiswedstrijd” was waar we als team hebben gewonnen

WK Korpsen in Servië – Dit omdat we met de nieuwe samenstelling van het Sensas-Team direct Nederlands Kampioen werden en in Servië op het WK een 5e plek scoorden.

Meerlanden wedstrijd in Frankrijk – Dit omdat ik in de laatste minuten een karper ving van 5 kilo waardoor we met de ploeg de wedstrijd wonnen.

Favoriete viswateren

- Prinses Margrietkanaal bij Kootstertille
- Noord Willemskanaal bij Vries
- Amstel Drechtkanaal bij Alphen aan de Rijn
- West-Friese vaart bij Medemblik
- Trekvaart bij Kollum
- Arno in Florence, Italië

Hoeveel tijd en wat kost het?
In het hoogseizoen wat zeg maar van half april tot half oktober loopt besteed ik doordeweeks zo’n 4 tot 5 uur aan de voorbereidingen aan materiaal en aas. In die periode probeer ik zeker twee keer per week te vissen “om in vorm te blijven”. Dat zijn dan gemiddeld dus zo’n 8 visuren. In die periode rijdt ik zo’n 10.000 kilometer voor de visserij en ook dat kost een hoop tijd en geld. Aan aas, inschrijfgeld en materialen ben ik maandelijks zo’n 400 euro kwijt naar schatting.

Eigenlijk is het maar een rare hobby, maar wel een hele leuke.

Ik geef graag de Pen door aan Jappie Mijnheer